Voi, Lime och Tier är bara några i raden av nya elsparksuthyrare som dykt upp i flera städer runt om i landet. Att hyra en elspark är väldigt smidigt, men hur man än vrider och vänder på det – åker du ofta (även korta sträckor) tickar kostnaden iväg snabbt, oavsett vilken leverantör du har som favorit.
Bor du dessutom utanför stadskärnan är utbudet av hyrscooter nästintill obefintligt. Och då snackar vi storstäder – i mindre samhällen finns knappast något ekonomiskt försvarbart underlag för att tillhandahålla uthyrningstjänster av elsparkcyklar.
Alternativet är givetvis att köpa en egen.
Enligt transportstyrelsen ska en cykel med elassistans vara konstruerad på följande sätt för att räknas som cykel.
En Elcykel har verken åldersgräns eller krav på körkort. Det är inte tvunget att ha hjälm även om det är lämpligt att använda hjälm när du cyklar. Du får skjutsa ett barn under 10 år om du är över 15 år om lämplig plats för passageraren finns. Är du över 18 år får du skjutsa 2 barn på 6 år eller yngre. Även där om lämplig plats finns.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped.
En motoriserad cykel räknas som moped klass II. Detta gäller:
En elcykel som går upp till 45 km/h räknas som moped klass I.